Recenze: Kostičas

Název: Kostičas
Autor: Samantha SHANNON
Série: Kostičas (I. díl)
Vydáno: duben 2014
Nakladatelství: Host
Počet stran: 480

Devatenáctiletá Paige pracuje v kriminálním podsvětí scionského Lonýna - je zvláštní typ jasnovidce, kterým se říká krajinochodci a díky této schopnosti se dokáže vnořit do mysli jiných lidí. Jak se ale změní její život po té, co omylem zabije četníka, je dopadena a zavřena do bývalého Oxfordu, kterému se nyní říká První Šeol?

Nastává dvacátý Kostičas
Paige Mahoneyová pracuje v kyslíkovém baru, který leží v sektoru I-4 v Londýně. Je rok 2059 a celé Velké Británii vládne systém Scion, který má lidi chránit před vidoucími – lidmi s nadpřirozenými schopnosti. Kromě práce v kyslíkovém baru je Paige také členkou Sedmi pečetí, tajného sdružení jasnovidců a právě, jednoho dne, když se vrací z tajného úkrytu Sedmi pečetí, v sebeobraně zabije v metru četníka. Ještě tu noc je při útěku zajata a převezena do bývalého Oxfordu, kterému se nyní říká První Šeol. Oxford byl vymazán z mapy již před 200 lety a vládne tu záhadná a krutá rasa Refájců, kteří si z jasnovidců dělají otroky. Poté, co se vzpamatuje je předvedena spolu z další čtyřicítkou vidoucích před Nashiru – panovnici čisté krve. Ta je uvítá v Prvním Šeolu a řekne podmínky jejich pobytu. Poté si každého ze 40 zadržených zvolí nějaký Refájec. Poslední zůstane s číslem xx-59-40 Paige. Tu si vybere sám Strážce – snoubenec Nashiry.

Bílá, růžová, červená a žlutá
Paige je ubytována v Magdalen – rezidenci, kde bydlí také Strážce. Samozřejmě nemá Strážce ráda a dává to najevo. Dostane bílý oblek, což je v Prvním Šeolu nejnižší úroveň a když je seznámena s pravidly, na Strážce je naštvaná o to více. V noci může Paige vycházet ven, tedy když zrovna nemá výcvik. Hned první noc se jde podívat po městě a seznámí se se skupinkou vidoucích, kteří bydlí v osadě – místě, kde jsou chatrče a lidé přežívají. Pozná zde Liss, která dokáže vykládat karty a také další jasnovidce a dovídá se další informace a hrůznosti místa, kde žije. Tím to ale nekončí. Paige si dobře chrání své tajemství a to, že je krajinochodkyně a může se nabourat do mysli jiných lidí, ale uhlídá vše nebo její tajemství bude odhaleno? Postupem času si vyslouží růžovou a červenou hodnost, tedy tu nejvyšší, ale vydrží vše nebo dostane i žlutý oblek – oblek zbabělců?
Strážce
Vztah mezi Paige a Strážcem je velmi zvláštní. I když ho Paige nesnáší, nejednou mu zachrání život a bude za to náležitě odměněna. Postupem času zjišťuje, že Strážce není tak hrozný, jako ostatní Refájci, přesto má Paige nějaký blok, proč by mu měla věřit. Kolikrát zatajil jistá fakta panovnici čisté krve Nashiře, ale proč to dělá? To neprozradí ani samotný Strážce. Paige se samozřejmě snaží ze zajetí utéct a podaří se jí to? Kdo jí v tom pomůže? A jak nakonec vše nakonec dopadne mezi ní a Strážcem? Strážce jistě není tak hrozný, jak vypadá. Pomůže Paige ovládat její sílu, její určité kroky tají před samotnou Nashirou. A jak se vším souvisí povstání během osmnáctého Kostičasu, kdy bylo zabito hodně jasnovidců? To se dozvíte v této jedinečné knize...

Tato kniha je hodně, opravdu hodně dobrá! Ze začátku jsem se do ní sice nemohl začíst a pořádně jsem ji rozečetl až napotřetí a prostě – je skvělá. Děj je dobře vymyšlený a celý svět, charaktery postav a to všechno je krásné a skoro uvěřitelné. Navíc odvíjení děje a postupné odkrývání života Strážce a dějin Scionu mě nesmírně bavilo a líbilo se mi. Autorka si se vším vyhrála a na to, že knihu vydala ve svých 21 letech – opravdová poklona, protože napsat něco takového, co se člověku vryje do mysli a o ději musí neustále přemýšlet jen tak nejde. Kniha je právem přirovnávána sérii Harry Potter. Závěr knihy byl zvláštní a otevřený. Jsem rád, jak to nakonec dopadlo mezi Paige a Strážcem, protože... no to si přečtěte sami. :-) Konec byl opravdu drzsný a hodně otevřený... Celá kniha, všechny kapitoly a každý odstavec je dle mého názoru velmi propracovaný a dobře napsaný. Co bych asi vytknul? Možná to, že Samantha Shannon používá spousty výrazů, které vysvětluje až později, ale to je takový malý detail, který se dá přehlédnout. Knihu hodnotím pěti hvězdami a moc se těším na druhý díl s názvem Vidořád!!!
Kdo je Samantha Shannon?
Tato skvělá a úžasná žena je rodačka z Londýna. Narodila se 8. listopadu 1991. Psát začala již v patnácti letech a svoji první knihu The Bone Season (česky Kostičas) vydala ve svých 21 letech a ihned se kniha stala bestsellerem. Samantha vystudovala anglický jazyk a literaturu právě v Oxfordu, kde se odehrává děj první knihy. V roce 2015 vyšla druhá kniha z této série, která má název Vidořád a na jaře roku 2017 se chystá vydat třetí pokračování této série.