Název: Hrad
Autor: Jennifer EGAN
Edice: Světová knihovna Odeon
Nakladatelství: Odeon
Vydáno: červen 2014
Počet stran: 248

Howard pozve svého bratrance Dannyho na svůj, nově zakoupený hrad. Jaká je ale záminka pozvání? To neví ani samotný Danny. Navíc Dannymu se pozvánka na tajemný hrad hodí – je bez práce, peněz a zadlužen. Ovšem po příjezdu na hrad se vše začne vykreslovat...

Rozpadající se hrad
Bez práce nejsou koláče. To ví každý. Když Danny přijede do podhradí, kde se nachází malé město, moc věcí u sebe nemá. Je na dně – nemá peníze, domov, práci. Nic. Navíc po něm jdou vymahači dluhů a jeho záchrana je pozvánka od jeho bratrance Howarda. Jede za ním z Ameriky až do Evropy, kde koupil hrad. Letenka, kterou dostal je pouze jednosměrná. Po příjezdu na polorozpadlý hrad s opraveným jedním křídlem se náš hrdina Danny dozvídá, že kromě rodiny jsou na hradě další lidé. Ovšem něco Dannymu nesedí – chování Howarda, okolí hradu a tajemná a bláznivá hraběnka udělají své. Co se všechno na temném hradě stane? Jak bude Danny přežívat bez elektrotechniky a hlavně bez signálu?

Hraběnka von Ausblinker
V malé věži po hradem žije bláznivá, tajemná hraběnka. Odmítá opustit svoji věž a při životě ji drží snad jen víra v ochranu hradu. Je jí něco přes devadesát a Danny, který chce za každou cenu prozkoumat okolí se rozhodne k její věži vydat. Návštěva skončí pitím vína a rozhovorem o minulosti hradu. Jak Danny usoudí, hraběnka to v hlavně nemá v pořádku, přesto se ale později dozvídáme, že je celkem bystrá! Návštěva skončí velkou směsicí událostí – pád z okna, tajemný doktor a velké halucinace. Jak toto všechno zamíchá z dějem? A kdo je nakonec vlastně Danny?

Autork knihy Jennifer EganTrocha té minulosti
Kromě této linie příběhu se také podíváme do vězení. Bydliště jedné z postav. Příběh se odehrává v minulosti a sledujeme osud muže Tom-Tom a dalších lidí. Z počátku vše vypadá, že je v příběhu navíc, ovšem poté se dozvídáme, že to co se stalo v minulosti se projeví v budoucnosti a čtenář bude mile překvapen, jak do sebe nakonec vše zapadne!
Bratranci jsou takové dva protiklady – i když si během dospělosti své povahy otočili. Jak? To se dozvíte v jedinečné knize Hrad!

Vyčkávám, nechám sníh padat a tát na vlasech, na tváři, na nohách. Nechávám to vzrušení narůst, dokud mi nezaplaví hruď. Zavřu oči a skočím do vody.

Jsem zmaten. Nevím, co mám psát ani nevím, jak jsem příběh pochopil. Přesto jsem knihou Hrad mile překvapen, jak příběh do sebe na konci krásně zapadl. Kniha je to vskutku dobrá – podíváme se do dvou lidských duší. Každá je jiná, přesto mají něco společného. První stránky příběhu byly pro mě utrpením. Nechápal jsme o co jde a měl jsem sto chutí knihu odložit a už ji neotevřít. To by ale byla chyba. Ano, kniha měla v sobě určité mouchy a v jistých místech byl děj absurdní, přesto je to ale úžasný příklad toho, jak je lidská mysl různorodá a nevyzpytatelná! Celý příběh se mi líbil (tedy až poté, co jsem pochopil jeho podstatu). Obě dvě hlavní postavy – Howard a Danny, mi přišli velmi divné a to až do poslední chvíle. Upřímně, celá kniha je svým způsobem zvláštní. Nevím, co si o ní mám myslet a ani, jak mám hodnotit. Určitě bych ji ale doporučil všem, co mají rádi tajemno a psychologii, protože tato kniha je tímto doslova našlapána! Co bych knize ještě vytknul? Možná styl psaní, na který jsem si nemohl zvyknout – to že se neodděluje přímá řeč od pásma vypravěče, to mě občas mátlo. Na druhou stranu musím říci, že styl psaní Jennifer Eganové se mi líbil, to jak tajemně popisuje věci a lidskou charakteristiku, prostě dokonalost sama. Hodnotím dnes 4 hvězdami!